Smart HRM
Umanit  Universiteit Twente

Vragen? Bel ons: 084 87 51 000
  • Smart
  • Inschrijven
  • Programma
    • Doelen
    • Inhoud van de masterclass
  • Docenten
  • Praktisch
    • Prijs masterclass
    • Locatie
    • Organisatie
    • Vragen over de masterclass?
    • In-company masterclass/cursus organiseren?
    • Voorwaarden
  • Blog
  • Extra
  • Schrijf je nu in!
  • Voor leidinggevenden, projectleiders en HR-professionals
    Deze masterclass is voor organisaties die willen beginnen met e-HRM óf een volgende stap willen zetten!
Home » hrmentechnologie » Zo creëert HR betrokkenheid met e-HRM
Zo creëert HR betrokkenheid met e-HRM

Zo creëert HR betrokkenheid met e-HRM

Medewerkers betrokken houden: een uitdaging voor elk bedrijf. Deze vier bedrijven lukte het met HR-technologie.

De arbeidsmarkt keert zich om: de tijd dat de werkgevers het voor het zeggen hadden, begint langzaam naar de achtergrond te raken. Des te belangrijker om uw werknemers betrokken te houden. HR-technologie kan daarbij helpen, mits goed ingezet. Watch and learn: deze vier bedrijven laten zien hoe dat moet.

Hutten: Delen van familiegeluk via deelplatform
Om families en vrienden van werknemers mee te laten delen in de gelukscultuur van het cateringbedrijf Hutten, zette de organisatie in navolging van deeleconomie-initiatieven als Airbnb, Snappcar en Peerby, een eigen online deelplatform (>Over eHRM) op: Mijn Hutten. Het platform heeft als doel om medewerkers en hun omgeving onderling en hun omgeving aan elkaar te binden. Niet alleen de standaard bedrijfsinformatie en formulieren worden gedeeld, maar ook complimenten, hobbies, auto’s en elkaars honden. ‘Medewerkers delen hun goede momenten met elkaar en laten complimenten achter voor collega’s’, zegt ‘family energizer’ Thijs Fokker. ‘Mensen die nooit een gezicht hadden in organisatie worden zo zichtbaar en krijgen waardering.”
Via het platform ontdekte de organisatie dat er 38 medewerkers dagelijks dezelfde route reden naar het hoofkantoor. Fokker: ‘Deze mensen kenden elkaar eerst niet. Nu zitten ze bij elkaar in de auto en leren van elkaar.’

Scribe connect: Langdurig zieken betrokken houden
Het Nederlandse bedrijf Scribe Communities is een Nederlandse B2B internetstartup dat een online communitytool heeft ontwikkeld om werknemers die langdurig ziek zijn in contact te houden met hun collega’s. De tool is bedoeld om de communicatie tussen de directe collega’s en de zieke collega op gang te houden. Binnen deze omgeving schrijft de zieke over het verloop van het ziekteproces en de collega’s over wat er speelt op het werk. Een communitymanager van Scribe speelt een actieve rol om de community te stimuleren. Het bedrijf zegt voor een aantal grote bedrijven in Nederland meerdere communities uitgerold te hebben. Het bedrijf plaatst wel een kanttekening: Dit online traject moet ook ondersteund worden met offline communicatie, bijvoorbeeld door de HR-afdeling. Met het openen van een online communicatiekanaal wordt de offline betrokkenheid misschien wel wat gemakkelijker. En dat moet uiteindelijk leiden tot een snellere re-integratie.

Mondelez: Werknemers ontlasten bij gezondheidsvragen
Het Amerikaanse voedselconcern Mondelez biedt samen met gezondheidsinformatiebedrijf Castlight Health een one-stop-shop aan om werknemers te helpen op het gebied van gezondheid en welzijn. Daarom installeerde het bedrijf een gezondheidsmanagementplatform, ook om medewerkers bij het bedrijf betrokken te houden. Het platform geeft duidelijke en persoonlijke informatie waardoor werknemers goed geinformeerd beslissingen over gezondheidszorg kunnen maken. Daarnaast worden de technologie van dit platform gebruikt om het intranet te verbeteren. Daarom is het bedrijf begonnen om mobiele oplossingen aan de werknemers aan te bieden. Resultaat is dat de betrokkenheid van het gehele werknemersbestand is gestegen.

New Balance: Ook zorgen voor papieren communicatie
De Amerikaanse schoenenfabriek New Balance Athletic Shoe heeft een hoofdkantoor in Boston en twee fabrieken in Maine en Massachusetts. Het werknemersbestand bestaat voor de helft uit kantoorpersoneel en de andere helft werkt in de fabrieken en logistiek. De uitdaging voor benefits manager Glenn Haskell is om te communiceren met werknemers die niet dagelijks een computer gebruiken. New Balance zag al snel in dat een volledig technologisch HR-platform de helft van de werknemers zou uitsluiten van communicatie. Daarom hebben ze hun processen zo ingericht dat zowel met papier als digitaal gecommuniceerd kan worden. Het platform is aan de achterkant zo ingericht zodat een papieren administratie niet als last wordt gezien en dat fouten worden voorkomen.

Auteur: Sanne van Baar | 1 maart 2016
Bron: PW De Gids

Dit delen:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Print

Gerelateerd

februari 20, 2017 admin
← How Feedback Apps Can Help Improve Employee Retention
Hoe Big Data ons personeelsbeleid beter maakt →

Laat een reactie achter Reageren afbreken

Uw e-mailadres wordt niet weergegeven. Verplichte velden worden middels * weergegeven

Overzicht blogberichten

  • eHRM en HR Analytics: neem de tijd voor een passend systeem
  • Technologie als ‘gamechanger’ voor HR? 5 tips
  • Gratis boek ‘HR-analytics’ voor de eerste 10 inschrijvers voor de masterclass
  • Liever HR analytics dan heilige huisjes
  • Electronic HRM: four decades of research on adoption and consequences
  • Waarom HR-apps en HR Analytics in 2017 records gaan breken
  • Social media zet HR in beweging!
  • Hoe Big Data ons personeelsbeleid beter maakt
  • Zo creëert HR betrokkenheid met e-HRM
  • How Feedback Apps Can Help Improve Employee Retention

Programma masterclass

  • Trends & ontwikkelingen.
  • De meerwaarde van e-HRM.
  • Voorbeelden uit de praktijk.
  • Succesfactoren.
  • Impact op HR.
  • Hoe kies je een HR-systeem.
  • Opzet van een business case.
  • Stappenplan implementatie.


Prijs masterclass: € 590,-


Meer info

Direct inschrijven

masterclass smarthrm, e-HRM, hrtech

'Get Smart!'Schrijf je nu in!

Investering

Prijs: € 590,-
Meer info: prijs

Alle prijzen op deze website zijn exclusief 21% BTW

 

Contact

Umanit

084 87 51 000

Matthijs van den Bos:
Mobiel: 06 45 64 62 58



Locatie masterclass:

Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
(Ede - Gelderland)
Meer info: locatie

Social Media

Follow Us on EmailFollow Us on LinkedInFollow Us on Twitter
Mijn tweets

Organisatie


 

In samenwerking met de Faculteit Behavioural, Management and Social sciences (BMS) - Vakgroep HRM

  • Smart
  • Inschrijven
  • Programma
  • Docenten
  • Praktisch
  • Blog
  • Extra
Copyright © 2017 Umanit. Alle rechten voorbehouden - www.umanit.nl